(Brit + Zweed) Alberta Cross “The thief & the heartbreaker”


Alberta Cross wordt gevormd door de Zweed Petter Ericson Stakee (die de meeste songs schreef) en de Brit Terry Wolfers. Zij zetten in nog geen half uurtje een debuut CD neer die je vragend achter laat: waarom zo kort?
Maar ja: beter kort en hevig! Hoor ik wel eens. En daar ben ik eigenlijk ook wel mee eens!
Het is niet de meest aandacht trekkende hoes waarin dit album is gestoken. Een bruin kartonnen envelopje dat je makkelijk over het hoofd ziet. Gelukkig heb ik een platelaar die me er dan attent op maakt (dank aan Maarten Koehorst van Sounds in Tilburg). Eerst twijfelde ik of ik het album wel zou kopen, zo kort en toch de prijs voor een volwaardig album… Maar na een korte luisterbeurd blijft de sound toch nagalmen. Voorbeelden die in relatie tot Alberta Cross genoemd dienen te worden zijn dan ook niet de minste: The Band, Neil Young en My Morning Jacket.
De invloeden van My Morning Jacket doen zich het eerste openbaren vanwege de vergelijking met het stemgeluid dat direct opvalt. De melodiën zijn sterk hebben diepe wortels naar de klassieke albums van Neil Young & Crazy Horse en The Band. De lagen in de gitaarpartijen geven de muziek een hemelse lading.
Voor mij zou dit Brits/Zweedse duo wel eens een van betere albums van 2007 gemaakt kunnen hebben, maar het jaar is nog maar op de helft!
Kijk en luister op hun website: http://www.myspace.com/albertacross
Dan zie je direct dat ze het zelf (gezien de lengte waarschijnlijk) ook een mini-album noemen. Nu maar hopen dat er snel wat meer gaat komen!
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

