(weergaloos!) Kreg Viesselman “The pull”


Deze CD is eigenlijk al weer een tijd uit, maar omdat ik hem blijf pakken kan ik er niet meer omheen om hem een keer tip van de week te maken. Het is een plaat die je eigenlijk al de eerste draaibeurt pakt maar zich ook nog eens diep worsteld in je drang om hem maar weer te draaien.
Kreg Viesselman noemt als voorbeeld Ray Lamontagne, maar maakt volgens mij al langer muziek dan zijn ‘voorbeeld’ of moet ik zeggen ‘tijdgenoot’. En inderdaad, als je de een gedraaid hebt en je draait de ander dan hoor en voel je overeenkomst. Toch vind ik dat Kreg met zijn rauwe, rokerige, roestige, warme donkere stem en zijn songschrijverstalent een eigen plaatsje verdient! En van mij krijgt hij die!
De songs kruipen bij iedere draaibeurt dieper onder je huid, sommige teksten bevatten zinnen die je tot nadenken zetten als "..you can lead a horse to water, but you can not make him drink!". In een van zijn liedjes komt een vleugje Afrika voorbij in de persoon Boubacar Diébaté, heerlijk gewoon. Kreg zelf speelt gitaar en mondharmonica, hij begeleid door een keur aan studiomusicanten en een heus strijkkwartet. Geen plaatje dat kaal klinkt dus!
Maar als je deze man met zijn gitaar, mondharmonica neerzet zal hij een geweldige show neerzetten! Liedje na liedje, zonder ertussendoor te praten (dat heeft hij geleerd van Ray Lamontagne). Gewoon je muziek brengen zonder allerlei franje.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

