(JAZZ) Abbey Lincoln – Abbey sings Abbey


Abbey Lincoln is een ‘Legendary vocalist / composer’ staat er op de sticker die er op het plastic celofaan van deze CD zit! Nou, ik had nog nooit van haar gehoord, maar ben dan ook niet zo goed thuis in de jazz-scene.
Maar bij het zoeken naar informatie blijkt dat Abbey al sinds 1956(!) muziek maakt! En niet zo onverdienstelijk ook als ik haar CV en lijst van opnames bestudeer. Dit album is als ik het goed zie haar 28ste in de rij maar wel een van haar pareltjes volgens de kenners van haar oevre! Al met al een goed album om te starten met haar te ontdekken, zou ik zeggen.
Abbey is gezegend met een prachtige zachte stem met een eigen geluid (‘randje’ zoals je zou kunnen zeggen). Als ik haar zou vergelijken dan gaan mijn gedachten uit naar de prachtige muziek van Madeleine Peyroux (daar zal zij ‘de mosterd’ dan wel gehaald hebben, denk ik nu). De composities die op dit album zijn gezet, zijn allen van topniveau en zijn her-opnamen van haar haar beste songs. Dat kun je dan ook horen. Moge dit album maar bij veel liefhebbers van Madeleine Peyroux onder ‘oren’-komen, dan wordt dit op het beroemde Verve-label uitgebrachte schijfje een daverend succes. Naar mijn idee verdient dit wonderschone album dat zeker!
 
Overigens: haar voorbeeld is duidelijk Billie Holiday!
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

