(Vet LEKKER!) The Heavy “Great Vengeance and Furious Fire”


The Heavy is echt vet LEKKER!
Het klinkt als een smeltkroes van allerlei stijlen en lekker ingredienten van de hedendaagse en oude jazz/pop/rock/soul muziek. Hoe kan ik dit nu uitleggen?
Nou laten we maar starten bij de eerste nummer van dit album. De eerste song "That kind of man" doet mij denken aan Sly & the Family Stone en natuurlijk Prince (maar die wist ook waar hij de mosterd haalde).
Het prijsnummer "Coleen" (en voor mij een echte single voor 3FM!)  klinkt zo vet dat het associaties oproept naar zoveel verschillende stijlen als soul, jazz en rock. Opgenomen met een beetje overstuur dat doet denken aan The Black Keys. Het intro is wervelend, de break is niet te versmaden en het slot doet je verlangen naar meer, dat je direct krijgt van een volgende single kandidaat. Het derde liedje "Set me free" laat de dame in de groep klinken als Anouk op haar nieuwe album maar dan gemixt met een sound die je kan samenstellen uit de andere assosiaties. Ook dit derde nummer is een single kandidaat maar is makkelijker in het gehoor liggend en voor mij wat minder voor de hand liggende keuze om vernieuwend te blijven. De vierde song "You don’t know" laat Jimi Hendrix herleven.
Maar ik zie je nu denken: is The Heavy dan wel iets eigens? Jazeker, de assosiaties zijn niet meer dan referenties. De sound is de smeltkroes die ik aan het begin heb genoemd.
Hoe kom ik nu aan zo’n album? Volgend jaar pas uit in de USA maar nu al in Nederland. Het Oortje in Hilversum, en in het bijzonder Roel, adviseerde me naar dit lekkere plaatje te luisteren. Hulde! Een geweldig advies van dit bijna unieke onafhankelijke platenwinkeltje.
Voor meer info en luisterervaring ga je naar hun website op http://www.myspace.com/theheavy73
 
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

