(Gitaar Godin) Donna Grantis Electric Band @ Bluescafé Apeldoorn 12-10-2012 / Suites


De uit Toronto (Canada) afkomstige Donna Grantis zingt met haar gitaar en plaats van met haar stem. “Ik houd van instrumentale muziek en laat mijn gitaar mijn stem zijn.” weet ze me na het optreden toe te vertrouwen. “Ik heb nooit wat gehad met zingen. Het was daarom niet een vraag of ik zou gaan zingen. Mijn volle aandacht gaat naar het bespelen van mijn gitaar.”
In het bluescafé te Apeldoorn staat Donna Grantis Electric Band gepland om negen uur van start te gaan. Het duurt een uurtje langer voor Grantis het podium betreedt. Ze had haar kleren vergeten mee te nemen naar het café en moest deze ophalen.
Als ze eenmaal inzet met haar band is het duidelijk dat het wachten ruimschoots beloond wordt. Ze is direct op dreef en vol concentratie. Zelf was ik bang een avond lang zonder zang te moeten luisteren naar de instrumentale setting. De zang van de gitaar van Grantis is onderhoudend genoeg om de stembanden niet te missen.
De mengeling van stijlen die Grantis hanteerd zit tussen Jimi Hendrix, Jeff Beck en andere gitaarhelden. Natuurlijk moeten we ook even denken aan Anna Popovic als openent in de blues. We horen een mix van blues, rock, jazz, fusion en funk. Grantis weet de aandacht zonder verslappen vast te houden in een reis door haar debuut album “Suites” maar ook een cover van Prince’s ‘If 6 Was 9′ past heerlijk in het pallet van gitaar geweld. En en toe weet Grantis ook de gevoelige snaar te raken door even het tempo en volume te laten zaken om vervolgens weer uit barsten in prachtige solo’s en halen aan de gitaar die het publiek doen opzwepen.
Ze wordt begeleid door een tweetal Nederlanders. Drummer Jeroen Vrolijk en Barend Courbois bas. Dat ze slechts een paar uur tevoren (zo vertelt na afloop Vrolijk) hebben doorgesproken wat ze zullen spelen is dat geen seconde aan het spel te merken. Grantis was een fantastische onstuimige beleving die recht doet aan wat ze aan de CD heeft toevertrouwt, zo horen op de weg terug. “Suites” is een even onstuimig album als de show die we net daarvoor mochten beleven in het bluescafé. Hulde dus aan zowel de opname als de live show.

Meer foto’s staan hier.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op (Gitaar Godin) Donna Grantis Electric Band @ Bluescafé Apeldoorn 12-10-2012 / Suites

  1. Jan zegt:

    Ik ben het met het positieve schrijven van het verslaggever eens. Ik heb haar gezien in The Shack in Oude Meer waar iedereen aandachtig en met aanmoedigende fluit signalen en af en toe een brul naar haar aan het luisteren waren. Met grote passie speelde zij de sterren van de hemel. En inderdaad de CD is ook top, zeker als je hem een paar keer luitert. En voor degene die naar Alkmaar gaan is het een aanrader want daar speelt zij met oa.Laurie Morvan welke we ook hebben zien spelen, helemaal top. Absoluut geen babbel blue,s.

  2. Martin Zweck zegt:

    wij waren er ook, heel unieke geluid.
    de groeten

Geef een reactie

