(eindelijk een platenzaak!) Emily Barker & the Red Clay Halo “Dear River”


De opener van het album van Emily Barker & the Red Clay Halo is tevens het titelnummer van het album. Maar “Dear River” zal me tot in lengte van jaren waarschijnlijk terugbrengen naar de prachtige onafhankelijke platenzaak Crazy Diamond in Heidelberg IMG_1048(Duitsland). Na drie en halve week toeren op de motor en een fantastische vakantie was dit de eerste platen/cd-winkel met de liefde voor muziek op de juiste plaats. De eigenaar van deze prachtwinkel wilde me maar wat graag adviseren wat er de laatste tijd zoal aan moois was uitgekomen. Na het gebruikelijk werk zoals de nieuwste van Santana, Ray Lamontagne en Damon Albarn waarbij ik moest toegeven dat ik ze al had dook hij met een big smile maar al te graag het wat meer obscure werk in. Toen ik vertelde dat ik al meer dan drie weken geen zaak was tegengekomen als de zijne en het stapeltje cd’s groeide deed hij de uitspraak “…dan was het hoog tijd geworden, zo te zien….”. Hij begreep me dus!
Na beluistering van een stapeltje aangeprezen cd’s maakte ik de keuze om er vijf in de tank-tas mee naar Nederland te nemen.
Een daarvan is dit prachtige album van de uit Australië afkomstige Emily Barker. Zeker niet haar eerste album zo leert me even zoeken op het internet. Wel haar laatste album dat EmilyBarker_DearRiverze in haar eigen land in 2013 uitbracht. Nu in Duitsland in ieder geval voor het eerst uit met een viertal extra tracks. De americana, folk c.q. singer-songwritermuziek van Barker is prachtig. Volgens de sticker op het album schreef The Times eerder dat dit de missende schakel is tussen folk, country en Fleetwood Mac. Daar wil ik dan aan toevoegen: de Fleetwood Mac na toevoeging van Buckingham/Nicks. Want daarvoor moesten we het toch vooral in de blues-hoek zoeken. Dat die vergelijking nog zo gek niet is horen we bijvoorbeeld in ‘Sleeping Horses’ dat zo ook door een wat jongere Stevie Nicks gezongen zou kunnen zijn.
Maar laten we niet teveel richting anderen denken. De muziek van Emily Barker heeft genoeg eigenheid om op eigen waarde geschat te worden. De fraaie composities van eigen hand krijgen een begeleiding met gitaar, mondharmonica, viool, piano, fluit, accordeon, cello en harmonium. Alles gespeeld door dames die Barker omringen onder de naam The Red Clay Halo. Op gelige foto’s op de hoes schilderen ze met z’n vieren een prachtige retro-look met hun countrystyle jurkjes.
Een van de vier bonustracks is het mooie ‘Nostalgia’ dat tevens gebruikt is als het thema van het TV-drama “Wallander”. Voor Record Store Day nam ze dit jaar nog een 10″ op met viertal nieuwe composities die niet op dit album terug te vinden zijn. Emily Barker is zeker een dame om in de gaten te houden.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

