2014 een muziekjaar in cijfers


Het is weer de tijd van de lijstjes. Tijd om terug te blikken op een jaar muziek. En laten we ons vooral beperken op dat jaar muziek en niet er van alles en nog wat uit de wereld bij PinkFloyd_TheEndlessRiver_DeluxeEditionbetrekken. Een jaar waarin van alles gebeurde op muzikaal gebied. Wie had er begin dit jaar durven roepenU2_SongsOfTheInnocenc dat er na twintig jaar een nieuw album van Pink Floyd zou uitkomen? Wie durfde te voorspellen dat U2 zijn nieuwe album gratis weg zou geven en vervolgens toch nog hoge verkoopcijfers zou scoren met de fysieke exemplaren? Wie had verwacht dat VashtiVashtiBunyan_Heartleap Bunyan nu alweer met een album zou komen en het direct haar laatste noemde (een oeuvre van vier albums) en dat terwijl ze niet aan een ziekte of iets lijdt? Of Linda Perhacs die na een stilte van 44 jaar ineens met een nieuw en heel fraai folk-album op de LindaPerhacs_TheSoulOfNaturalThingsproppen komt?
Had er iemand verwacht dat er een liedje door een Nederlands duo gemaakt zou worden voor het Eurovisie songfestival dat ook door de alternatieve muziekliefhebbers zou worden omarmd? Sterker nog: een project dat zelfs hoog gewaardeerd zou worden? Nee toch, maar toch is The Common Linnets er!
Wie had durven dromen dat vinyl een opmars zou maken? Een hang naar het oude
medium? En dat los van de discussie wat nu beter klinkt?
Natuurlijk zijn er ook vele doden in de muziekwereld te betreuren. Dat is het gevolg van het feit dat popmuziek, lichte muziek al jaren volwassen is geworden. De helden die vroeger op de barricades stonden, worden oud en ontvallen ons. Een vaak prachtige discografie achterlatend. Natuurlijk is dat treurig maar onontkoombaar zolang wij mensen sterfelijk zijn. Geen wonder dat oudere artiesten, die nog eens de wereld rondtrekken en ‘het nog kunnen’, behoorlijke aantallen bezoekers trekken.
Tijd voor een getalsmatige benadering van de muziek. Een ruime tweehonderd titels bereikten me om mijn mening over te geven. Hetzij op 8WEEKLY of mijn blog. Om sommige van die titels vroeg ik zelf,  maar een groot gedeelte werd me gegund.
Net iets meer dan tweehonderd titels kocht ik van dit muziek-jaar en voegde ik daarmee toe aan mijn verzameling. LPsDaarvan waren dertig titels op vinyl, soms met een CD erbij en soms met een download-code.
Ik kocht vijfendertig titels van oudere release-jaren die in 2014 een speciale uitvoering kregen die het kopen waard was.
In de afgelopen twaalf maanden schreef ik tot op heden tweeëntachtig artikelen voor 8WEEKLY. Voor mijn blog schreef ik er nog eens vijfenvijftig.
Voor 8WEEKLY stelde ik een paar weken geleden mijn TOP10 samen. Natuurlijk is dan het muziekjaar nog niet helemaal ten einde. Bovendien is dit de periode waarin anderen hun lijstjes maken en je leert dat anderen nog muziek hebben ontdekt en gekoesterd, die je zelf nog niet gehoord hebt. Een fraaie functie van lijstjes is en blijft om van elkaar te leren. De eerste weken van het nieuwe jaar is er dan een inhaalslag van wat mogelijk in 2014 nog niet was doorgedrongen. We kunnen nu al wel stellen dat 2014 een erg mooi muziekjaar is geweest. Ik ben overigens van mening dat de kwaliteit van de op cd/vinyl uitgebrachte muziek de laatste jaren sterk is gestegen. Heeft dat misschien te maken met het feit dat platenmaatschappijen kritischer zijn geworden met wat ze uitbrengen? Is onze smaak breder of toleranter geworden? Wordt er betere muziek gemaakt? Of is het maar een idee en is de hoeveelheid slechte muziek nog net zo groot en zijn we alleen in staat het beter te filteren?
Ik selecteerde momenteel ruim zeventig titels die ik bijzonder genoeg vind om zo aan het einde van het jaar de revue te laten passeren. Ik worstel nog met een idee hoe ik dat dit jaar zal doen. Vorige jaar belichtte ik ieder kwartaal. Hoe ik het dit jaar zal doen weet ik nog niet….
Om in cijfers te blijven: dit is het 555 ‘ste artikel dat ik op dit blog schrijf!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

