Het muziekjaar 2014 anders bekeken (deel 1)


Hoe zal ik dit jaar mijn beste albums van 2014 eens bespreken. Op een rijtje zetten is en blijft subjectief. Vorig jaar koos ik voor de benadering per kwartaal. Dit jaar kies ik naar een idee van Jacqueline voor de benadering om de plaatjes op alfabet te zetten van de titel! Ja, niet de artiest; dat zou nog teveel voor de hand liggen. In drie stappen ga ik met mijn lezers door de ruim zeventig plaatjes van 2014, een selectie die ik maakte op 1 december j.l. omdat je ergens een grens moet trekken wat er nog mee mag in de lijst.

In deel 1 ga ik door de titels die beginnen met een cijfer t/m de “E”.

Salomé LeClerc “27 Fois L’Autore”
Dit plaatje bracht ik mee van een reisje in Frankrijk. Drie mannen een week in een huis inSalomeLeclerc_27FoisLAurore Frankrijk met vooral veel niets moeten, niets hoeft! Op adem komen in de rust van het binnenland van Frankrijk. Lekker eten (ondanks het najaar nog een paar maal BBQen ), wat drinken, lezen, de natuur, de verstilde stilte van uitgestorven dorpjes. En natuurlijk muziek luisteren en een concert beleven. We zagen Souad Massi zoals we haar nog nooit hoorden met een gypsy gitaar-slag en flamenco dans! De kaartjes moesten we ophalen in de dichtstbijzijnde vestiging van FNAC. Daar kocht ik dit album van Salomé LeClerc, een bijzondere ontdekking van een Frans zuchtmeisje. Terug in Nederland schreef ik een blog-artikel over het album.

Navarone “A Date At The Chapel”
Navarone nam op één dag in twee concerten een prachtige registratie van de akoestische benadering van hun repertoire op in de kapel van Roepaen! Niet te versmaden. Een review zal nog volgen op 8WEEKLY.

Tim Bowness “Abandoned Dancehall Dreams”
TimBowness_AbondonedDancehallDreamsZijn oeuvre bestrijkt al aardig wat albums maar het meest bekend werd Tim Bowness als de ene helft van No-Man en als samenwerkingspartner van Steven Wilson. Zijn wonderschone album “Abandoned Dancehall Dreams” valt onder de progrock en werd door velen over het hoofd gezien. Toch verdient het album een vermelding in mijn jaaroverzicht als een van de opmerkelijke plaatjes.

Alt-J “All This Is Yours”
Het tweede album van Alt-J zal iedere popliefhebber met een hart voor de net even andere muziek dan de doorsnee nauwelijks ontgaan zijn. Dit trio heeft de naam die ze hadden opgebouwd met het debuut met recht weten te continueren.

Angus and Julia Stone “Angus & Julia Stone”
Broer en zus Stone weer samengebracht door meesterproducer Rick Rubin. Dat had hij weer goed gehoord: dat één en één veel meer kan zijn dan een duo! Het album haalde dan ook de zevende positie van mijn top10 van het jaar.

Sharon van Etten “Are We There”
sharon-van-etten-are-we-there-album-coverDeze uit Amerika afkomstige Sharon van Etten viel me zo’n twee jaar geleden al op toen ze met “Tramp” haar vorige album lanceerde. Nu met “Are We There” heeft ze mijn hart helemaal gestolen voor haar muziek en ging ik ook op zoek naar eerder werk van haar. Wat bleek, ook die eerste twee albums zijn vier-sterren-plaatjes ! Fraai talent dat ondanks haar naam niet uit Nederland komt.

Avi Buffalo “At Best Cuckold”
Het album van Avi Buffalo was me bijna ontgaan als Guus van Velvet in Breda er me niet op gewezen had. “Als ik je nog een tip mag geven om te luisteren dan is dit een plaatje dat je zou moeten horen!”. En zo komt het dat het plaatje “At Best Cuckold” inderdaad mee naar huis ging en de cd-speler regelmatig vulde! Dank Guus voor de tip!

Sun Kil Moon “Benji (Limited Edition 2CD)”
Nog een plaatje dat duidelijk maakt dat een lokale platenzaak nog steeds zijn functie heeft. Niet alleen gezellig en fijn snuffelen maar ook waardevolle tips! Gerard van ’t OOR in Hilversum wees me op zijn beste album tot dan toe van het jaar. Sun Kil Moon zou ik zonder luisteren gerust mee kunnen nemen. Zou me zeker niet teleurstellen! En mocht hij het fout hebben dan geldt: gewoon terugbrengen. Dat laatste heb ik dus niet gedaan! Fijne tip en een album om keer op keer van te genieten.

Eric Bibb “Blues People”
Ieder album van de akoestische-blues-meester Eric Bibb lijkt wel een schot in de roos. Met “Blues People” werkt hij samen met tal van anderen en is het weer een album geworden om van te watertanden.

Damien Jurado “Brothers and Sisters of the Eternal Son (Deluxe Edition 2CD)”
Het nieuwste album van Damien Jurado. De dubbele uitvoering valt te prefereren boven Damien-Jurado-Brothers-And-Sisters-Of-The-Eternal-Sonde enkele editie. Ik ontmoette Jurado in december van het vorige jaar voor het uitkomen van zijn album. Hij speelde daar liedjes in absolute akoestische setting zonder enige versterking in de Roode Bioscoop in Amsterdam. Achteraf sprak ik met hem. Het interview heb ik nooit gepubliceerd. Het was bedoeld om nog eens uit te schrijven bij zijn aangekondigde tournee die door ziekte niet heeft plaatsgevonden. Het album behoort toch tot een van de hoogtepunten van het jaar.

Chet Faker “Built On Glass”
Met zo’n achternaam vang je in Nederland in ieder geval de aandacht. Maar wat blijkt: het album is een van de juweeltjes van het jaar. Singer-songwriter met wat elektronische inslag. Heerlijk om regelmatig te beluisteren.
Toen we op motortocht waren werd dit album me ook aangeraden als een van de nieuwkomers. Maar toen had ik het reeds ontdekt!

Agnes Gosling “Cais”
Over nieuwkomer Agnes Gosling schreef ik onlangs een uitgebreide special ter gelegenheid van haar nominatie voor een Edison. Fantastisch Braziliaans album van Nederlandse bodem.

Paolo Nutini “Caustic Love”
Van dit album word ik steeds weer vrolijk als ik het draai. Kan er niet langs om het in mijn jaarlijstje op te nemen. Kwalitatief is Nutini ook helemaal in orde. De Schotse singer-songwriter zet de argeloze muziekconsument natuurlijk op het verkeerde been met zijn achternaam, die doet vermoeden dat hij uit Italië of iets dergelijks komt.

Naomi Shelton and the Gospel Queens “Cold World”
Dit album had net zo goed gemaakt kunnen zijn in de jaren zestig. Toch is Naomi Shelton helemaal van dit jaar. Fantastische retro-soul !

Crosby, Stills, Nash & Young “CSNY 1974”
CrosbyStillsNashYoung_CSNY1974Opgenomen tijdens de tournee van dit legendarische viertal toen ze niet uit de opnames kwamen van een nieuw album. Live waren ze in topvorm! Door ruzies en mogelijk ook gerechtelijke toestanden rond de rechten duurde het veertig jaar voor we van deze opnames konden genieten. Heel fijn document dat veel artiesten als voorbeeld diende.

Emily Barker & The Red Clay Halo “Dear River (with Bonus Tracks)”
Gekocht in Heidelberg na drie weken geen platenzaak gezien te hebben! Hij had het plaatje net binnen gekregen en wist er nog niets over te zeggen. Naast veel andere plaatjes die hij me aanraadde kon ik na korte beluistering niet om dit plaatje heen. Heb inmiddels ook haar back catalog verzameld. Stuk voor stuk pareltjes! Australische folk, country en lichte pop.

Jon Allen “Deep River”
Het handelsmerk van Jon Allen is en blijft zijn stem met een heel fraai randje. Zijn kunst om mooie singer-songwritersliedjes te schrijven en uit te voeren laat hij andermaal horen op dit derde album. Helaas ging het aan velen geruisloos voorbij. En dat is volledig ten onrechte!

Gazpacho “Demon (Deluxe Ediition)”Gazpacho_Demon
Progrock uit het Oostblok. Gazpacho is inmiddels toegetreden tot de K-Scope stal van Steven Wilson en zal daardoor wat meer aandacht krijgen. Toch maken de heren al geruime tijd machtig mooie muziek.

Jens Lysdal “Easy Heart (gesigneerd)”
Hij speelde in het voorprogramma van Amy Speace maar bleek eigenlijk net zo goed te zijn als Speace. Deze uit Denemarken afkomstige singer-songwriter heeft een fraai oeuvre op zijn naam staan. “Easy Heart” mag tot een van zijn beste albums gerekend worden met erg mooi fingerpicking gitaarspel!

Anne Vanschothorst “EK is Eik”
Er is een aantal harpspeelsters die mooie muziek maken. Als je naast harp spelen niet zingt en dus toegewezen bent op instrumentale muziek dan moet je ontdekt worden om op te gaan vallen. Na een recensie over Lavinia Meyer raakte ik in contact met deze harpspeelster en ben dit jaar verslingerd geraakt aan het album “Ek is Eik”. Ze haalde net mijn TOP10 niet, maar de elfde plaats kreeg ze wel toebedeeld.

Lee Fields “Emma Jean”
Soul van de bovenste plank maakt deze Lee Fields. Met “Emma Jean” maakte hij een album dat bij herwaardering van de soul van dit moment alleen maar hoge ogen kan gooien.

Sivert Höyem “Endless Love”
Het is Sivert Höyem gelukt om het vuur van Madrugada verder te dragen na het overlijden van zijn bandmaatje . Het heeft hem naar verluidt wel kruim gekost om over het verlies heen te komen maar met “Endless Love” is Höyem in topvorm en gelukkig weer live te bewonderen. Fijne rockmuziek met een fraai diep stemgeluid van deze goede songsmid.

Damon Albarn “Everyday Robots (Deluxe Edition)”
DamonAlbarn_EverydayRobotsDeze ex-Blur-voorman heeft een heerlijk herkenbaar stemgeluid. Met “Everyday Robots” heeft hij een album gemaakt dat steeds dieper onder je huid kruipt en onweerstaanbaar wordt. Een eerste beluistering opent niet alle fraaie hoeken en gaatjes van dit album. Het is als een bloem die je pas na dagen in het hart laat kijken.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

