Het muziekjaar 2014 anders bekeken (deel 2)


Toevallig zitten in het tweede deel van mijn alfabetische muziekjaar de meeste plaatjes die ook de TOP10 van het jaar hebben gehaald. Natuurlijk zijn er veel meer pareltjes geweest dit jaar. Vandaar ook dit tweede deel van het drieluik over het muziekjaar 2014!

The Antlers “Familiars”
TheAntlers-Familiar
Tijd om ook Maarten van Sounds in Tilburg te complimenteren voor zijn adviezen en gezellige winkel. “Voor je jaarlijstje!” riep hij uit toen hij mij dit album aanreikte. Het was toen pas eind augustus. Maar gelijk heeft hij gekregen. Fijn plaatje, dit “Familiars” van The Antlers. Fris klinkend doet het wel ergens aan denken. Maar waaraan eigenlijk?

Musée Mécanique “From Shores To Sleep”
De naam van de band zette me al op het verkeerde been. Niet uit een Franstalig land afkomstig maar uit de USA. En niet zoals AllMusic guide zegt: kamermuziek maar heerlijke folk. Ik heb ook hun eerste album van vijf jaar eerder kunnen scoren en dat is net zo mooi!

Benjamin Clementine “Glorious You”
Mijn nummer 10 van de TOP10 over het jaar. Een ontdekking die al in januari begon bij BenjaminClementine_GloriousYouEuroSonic en nog tweemaal in het jaar wist te verrassen: bij het uitkomen van zijn tweede EP en bij het machtig mooie live optreden in Nijmegen.

Fink “HARDBeliever (2CD Deluxe Book Edition)”
Deze singer-songwriter heeft al meer prachtig werk afgeleverd. Met HARDBeliever is het naar mijn idee een grotere internationale aandacht waard. Ooit in de elektronica gestart maar nu helemaal anders.

Vashti Bunyan “Heartleap”
Ooit maakte ze in 1970 haar debuut om vervolgens vijfendertig jaar in de vergetelheid te verdwijnen. In 2005 verbrak ze de stilte en nu met haar vierde album “Heartleap” kondigt deze folkzangeres alvast aan dat we hierna niets meer van haar muzikaal hoeven te verwachten. Maar wat een schoonheid is dit album, niet te bevatten dat het hierbij zal blijven.

Bruce Springsteen “High Hopes (Limited Edition) – with Live DVD”
The Boss werkte niet alleen aan de heruitgave van zijn vroegere werk maar kwam ook met een nieuw album dat zeker niet zomaar hoeft onder te doen voor ander werk van hem. De bezige bij opent tevens de archieven met radio en andere opnames.

Linde Nijland “I Am Here”
LindeNijland_IAmHere
De beste folkplaat van het jaar komt gewoon uit Nederland. Uit ons eigen Friesland daalde Nijland ook dit jaar een keer af naar het zuiden en stond ze op de planken bij Meneer Frits bij ‘Ad van Meurs presenteert’. Natuurlijk een plaatsje in mijn TOP10 van het jaar!

Sam Smith “In The Lonely Hour (Deluxe Edition)”
Samen met Giorgia (maar dat is een album uit 2013) is Sam Smith de soundtrack geworden van onze vakantie. Gehoord ergens in Italië terwijl mijn lief jurkjes paste kwam dit liedje voor het eerst voor mij ten gehore via de clipzender die daar in de winkel opstond. Dus verbonden met lieve jurkjes, zon, Italië en een fijn motoravontuur.

Joe Henry “Invisible Hour”
Ik denk niet dat Joe Henry al één plaat gemaakt heeft die niet de moeite waard was! Zo ook “Invisible Hour” die alsmaar terug blijft komen als je denkt ‘Wat zal ik eens opzetten’. Misschien een voor de hand liggende keuze als je het even niet weet. Maar deze Alt.Country plaat is onweerstaanbaar.

Bear’s Den “Islands”
‘Ik weet het zeker! Die hebben we ook live gezien tijdens EuroSonic!’ wist Desiré te melden toen ik het liet horen. En gelijk had ze! Net voor na Benjamin Clementine en voor Asgeir speelde Bear’s Den op hetzelfde podium! We wilden ons plaatsje niet afgeven. En dit debuut bevestigt dat ze eigenlijk net zoveel indruk hadden moeten maken als de artiesten die hen toen omringden.

Honig “It’s Not a Hummingbird, It’s Your Father’s Ghost”
Honig_ItsNotAHummingbirdItsYourFathersGhostWaarom hoor ik anderen niet over dit fijne bandje? Honig ontdekte ik gewoon tussen de nieuwe releases. Geluisterd, meegenomen en daarna heel vaak gedraaid. Ook het oude werk van de band besteld op de site van de band. Want nergens anders was eraan te komen. Heel fijn plaatje waar ik al eerder over schreef.

Melingo “Linyera”
Tango dat klinkt natuurlijk al niet echt vernieuwend. Maar Melingo weet opnieuw een treffend album te maken. Op 8WEEKLY schreef ik er onlangs een stukje over.

This War On Drugs “Lost In The Dream”
Door velen gezien als het beste album van het jaar. Persoonlijk vind ik het een prima album dat zeker niet gemist mag worden. Maar album van het jaar kan ik er niet van maken. Wel een heel goede plaat van deze sombermans.

The New Basement Tapes “Lost On The River (Deluxe Edition)”
TheNewBasementTapes_LostOnTheRiver
Elvis Costello met een keur aan muzikanten boog zich over een stapeltje teksten die Bob Dylan schreef in de Basement Tapes-periode zonder er muziek bij te leveren. Het resultaat mag er absoluut wezen. Misschien wel het beste wat deze periode van Dylan heeft opgeleverd, of zou dat te veel eer zijn?

FKA Twigs “LP1”
Dit is een heel eigenzinnig talent. Pop met elektronica. Maar eigenlijk mag ik het niet onvermeld laten voor het jaarlijstje. Of deze jonge dame zichzelf is of dat ze een product is van een styling act weet ik nog niet. Maar de muziek is bij herhaalde beluistering wel onweerstaanbaar.

Robert Plant “Lullaby & … The Ceaseless Roar”
Terwijl we natuurlijk allemaal de nieuwste uitgaven van Led Zeppelin doodknuffelen flikt Robert Plant het om met een geweldig nieuw solo-album te komen dat er absoluut toe doet. Wel veel Zeppelin in één jaar! Nou en?

Sean Rowe “Madman (promo)”SeanRowe_Madman
Wat een verrassing: deze nieuwe plaat van Sean Rowe die daarmee boven zichzelf uit weet te stijgen. Veel stijlen gemixt. Meer van zijn live-registratie-gevoel dan van zijn vorige studioplaat en wat een stem!

Sturgill Simpson “Metamodern Sounds In Country Music”
Deze countryplaat en wat ik live hoorde van Daniel Romano zijn absolute toppers van de country dit jaar. Het concert van Romano gaat niet alleen als het beste country concert mijn geheugen in maar het was ook het eerste concert dat ik weer mocht bezoeken na mijn gelukkig tijdelijke gehoorbeschadiging.
Simpson kreeg door de roem die Romano oogstte voor de traditionele country de erkenning die hij eigenlijk al met zijn debuut album verdiende. Want eerlijk is eerlijk het album van een jaar eerder “High Top Mountain” kent dezelfde kwaliteit als “Metamodern Sounds In Country Music”. Klasse plaat!

Beck “Morning Phase”
Beck_MorningPhase
Mijn absolute topper van het jaar. Moet ik daar nog meer over schrijven? Of mag ik naar mijn recensies verwijzen?

Damien Rice “My Favourite Faded Fantasy”
Tja het is natuurlijk niets nieuws onder de zon met Damien Rice. Maar als je zo goed één kunstje kan dan mag je dat van mij steeds opnieuw met variatie opvoeren. Een plaat om bij weg te dromen. Want dansen zal niet lukken.

Kovacs “My Love (Limited Edtion 10” (includes bonus track)) – gesignKovacs_MyLoveeerd”
Ik zag en sprak Sharon Kovacs voor het eerst live in Sounds in Tilburg. Wat een stem en wat een belofte. Ik ben razend benieuwd of deze dame net zo goed is en blijft als ze een heel album gaat vullen. Voor nu mijn gedeelde tiende plek van de TOP10 van het jaar.

Josienne Clarke & Ben Walker “Nothing Can Bring Back The Hour (gesigneerd)”
JosienneClarke&BenWalker_NothingCanBringBackTheHour
Ik twijfelde die avond dat ze speelden in het café Meneer Frits heel erg of ik zou gaan naar het concert. Ik had niemand gevonden die mee zou gaan. Toch was ik heel benieuwd naar dit duo en hakte op het laatste moment de knoop door om te gaan. Kon ook nog vooraan zitten! En wat was ik blij. Live en op de plaat van een wonderlijke schoonheid. Live heel puur en Ben Walker die alle instrumenten op één gitaar lijkt te spelen. De uitgebreide orkestratie op de cd maakt het mooi. Gelukkig hoef ik niet te kiezen wat ik mooier vind!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

