(vrolijk!) Krystof “Srdcebeat”


Van iedere vakantie probeer ik altijd wat muziek mee te brengen uit het land waar ik ben geweest. In een tijd waar cd- c.q. platenwinkels met een zaklampje gezocht moeten worden, wordt dat steeds moeilijker! Zelfs bij navraag bij de toeristeninformatie kijken ze Krystof_Srdcebeatje vreemd aan als je vraagt of ze je misschien een dergelijke winkel kunnen adviseren en de weg ernaartoe wijzen. Dus dan moet het in een vreemd land en in een land, waar ik de taal niet machtig ben, maar op het geluk. En het geluk was met me in Karlovy Vary: op zondag na sluitingstijd liep ik zomaar ineens langs een klein cd-winkeltje. Informatie leerde dat deze maandag vanaf half negen de deuren weer zou openen! We hoefden die dag het hotel pas te verlaten om 12:00 en we wilden ook nog andere inkopen doen voor onze nieuw-bakken kleinzonen. Dus we hadden voor de maandagochtend het programma al snel klaar.
Voorbereiding is dan het halve werk. Snel het lijstje opgemaakt met wat ik al heb aan Tsjechische muziek, om de winkelbediende die ik zou treffen meteen te kunnen laten zien hoe mijn smaak voor de muziek uit hun land zich heeft ontwikkeld in de loop van de jaren. Ik ben immers al vaker in Tsjechië geweest.
De band Krystof bestaat al sinds 1994 en in 2013 maakte ik kennis met het album, dat het jaar daarvoor uitkwam: “Inzerat”. Hun achtste (volgens wikipedia) album “Srdcebeat” is zojuist verschenen, weet de medewerkster van het platenwinkeltje in zeer beperkt Engels duidelijk te maken. Luisteren kan ik niet in het winkeltje, dus het moet dan maar met woorden helder worden wat ik zou moeten aanschaffen. We werken ons door een stapeltje redelijk recent Tsjechisch materiaal heen. Sommige albums komen uit 2012 en de rest allemaal daarna, maar alleen het album van Krystof is echt van 2015.
De band schrijft een vrolijk, rockend, zonnig en lichtverteerbare popmuziek. Het plezier spat al snel uit de speakers. En deze nieuweling lijkt direct beter te beklijven, dan het album “Inzerat”, dat ik zoals gezegd in 2013 kocht.
Op een van de mooiste nummers van het album, ‘Priznani’, horen we duidelijk ook een damesstem de heren van Krystof aanvullen. Wie deze dame is kan ik niet terugvinden op het hoesje. Of het is mijn beperkte kennis van de taal die me om de tuin leidt.
Een nummer dat we wat verderop het album tegenkomen, ‘Mou vinou’, klinkt na een aantal keren draaien heel vertrouwd en zou wel eens kunnen uitgroeien tot een hit van het bandje. Toch denkt de band met het titelnummer ‘Srdcebeat’ een hit te scoren. Onderstaand hun filmpje dat online te zien is. Het geeft ook meteen een beeld van de muziek van Krystof.
Het album “Srdcebeat” zou voor mij en hopelijk voor meerderen wel eens het zomerplaatje van het jaar kunnen worden met herinneringen aan een vakantie. De band verdient het zeker om ook buiten Tsjechië gehoord te worden.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op (vrolijk!) Krystof “Srdcebeat”

  1. kuurtje zegt:

    “Op een van de mooiste nummers van het album, ‘Priznani’, horen we duidelijk ook een damesstem de heren van Krystof aanvullen. Wie deze dame is kan ik niet terugvinden op het hoesje. Of het is mijn beperkte kennis van de taal die me om de tuin leidt.”
    Dat zou mogelijk Lenny kunnen zijn http://www.musicbylenny.com/

Geef een reactie

