(weer de weg gevonden) James Harries “Until The Sky Bends Down”


Dit is zo’n plaatje dat al een tijd in ons huis rondwaart en waar ik steeds naar grijp als ik even niet weet wat te draaien. Steeds weer vindt dit nieuwe album van James Harries op JamesHarries_UntilTheSkyBendsDowneen of andere manier de weg naar de lade van mijn CD-wisselaar. Ook vandaag was het weer tijd voor  het prachtige album “Until The Sky Bends Down” dat je in je greep neemt vanaf het eerste nummer ‘Salvation’. Niet voor niets de eerste officiële single van het album.
Al snel groeit dat nummer uit tot een van mijn favorieten gevolgd door het tweede nummer van het album ‘Your love’, dat me steeds weer aangrijpt door zijn schoonheid. Vaak klik ik dan snel weer terug naar het eerste nummer om te horen welke van de twee nu mijn absolute hoogtepunt is. En och, wat is er eigenlijk mis aan twee hoogtepunten? Nooit verkeerd gevonden. Dus ook nu niet! Of toch wel? Want ook ‘Shooting Star’ is weer helemaal geweldig.
Eigenlijk staat dit album alleen maar vol met prachtige nummers. De in Tsjechië wonende singer songwriter werd ooit in Engeland geboren en verdiende zijn sporen in het schrijven van filmmuziek waarbij de teller op zestien staat. Daarnaast bestaat zijn solocarrière ook uit prachtig werk. Zijn vorige album “Voice Memos” was het eerste album ter wereld dat volledig werd opgenomen op een mobiele telefoon. Het album daarvoor “Growing Pains” besprak ik vijf jaar geleden reeds op dit medium.
De stem van Harries doet denken aan Damien Rice en Jeff Buckley, al wordt Ryan Adams ook vaak met hem in verband gebracht. Wat zeker is is dat hij gezegend is met een prachtige stem, die volwassener klinkt dan ooit tevoren op “Until The Sky Bends Down”. Met liedjes die je steeds weer in een goede mood weten te brengen weet deze Tsjech je dan ook steeds weer om zijn vinger te winden. Niet bij de eerste draaibeurt pakt hij je in, maar hij legt een eitje dat steeds weer gedraaid wil worden en aandacht wenst tot het uitkomt in alle glorie. Van mij krijgt hij die aandacht en dat voelt steeds lekkerder!

In november 2016 staat hij in Nederland:
22 november, Trianon te Nijmegen
27 november, De Waag te Haarlem

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

