(slot-akkoord) David Bowie “No Plan”


Het is hier even stil geweest, maar ik doorbreek deze stilte gelukkig weer.
Niet mijn gewoonte zoals jullie als lezers weten. Maar het kon gewoon even niet anders. Even geen verrassing, maar meer een beschouwing en een terugblik.

Het eerste couplet van ‘Lazarus’, het openingsnummer van de EP “No Plan”, kan haast niet toepasselijker:
Look up here, I’m in heaven
I’ve got scars that can’t be seen
I’ve got drama, can’t be stolen
Everybody knows me now

Met deze EP wordt het prachtige oeuvre van David Bowie postuum afgesloten. Vier liedjes die al bij de soundtrack van Lazarus waren gevoegd in de uitvoering van de meester zelf. Ze zijn opgenomen na het album “Black Star” en net als het album met een crew aan muzikanten, die niet wist dat Bowie niet meer lang te leven had. Hij wist het voor hen verborgen te houden tot op de dag van zijn dood: 10 januari van het vorige jaar.
De EP bevat meer toepasselijke teksten. Wat te denken van het titelnummer van de EP:

Here, there’s no music here
I’m lost in streams of sound
Here, am I nowhere now?

Gelukkig hoorde ik het album “Black Star” voordat het nieuws bekend werd dat Bowie was overleden. Op 8 januari kocht ik het album in Deventer. Nog dezelfde dag luisterde ik naar deze verse muziek van deze geweldige artiest en kon concluderen dat het Bowie gelukt was om weer een album te maken van importantie! Nog niet wetende dat die conclusie wel heel toepasselijk bleek te zijn, genoot ik van deze nieuwe muziek van een van de meest vernieuwende artiesten die ik ken. Een man die in zijn artiestenbestaan vele periodes en gedaantes wist aan te nemen. De laatste jaren drong zich wel de vraag op of het hem zou lukken om weer eens te verbazen. Nou, dat wist hij zeker! Een album als “Black Star” was ook zonder zijn verscheiden een geweldig album geweest. Maar met de wetenschap van enige dagen later is het meer en meer een daverend slotakkoord geworden voor zijn carrière.
David Bowie: wordt alweer een jaar gemist! Gelukkig leeft je muziek voort.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

