(Wat is het lang stilgeweest op mijn blog!) Rufus Wainwright “Folkocracy” = een album met veel gezichten!


Bijna een half jaar liet ik niets van me horen op deze plek op het internet! Ook vorig jaar was het behoorlijk stil op deze website. Dat heeft allemaal zijn redenen. Wie mij persoonlijk kent weet wat er allemaal gespeeld heeft.
We zijn in rustiger vaarwater gekomen in het leven, we hebben veel geleerd en we hebben vele maatregelen genomen.

Neem van mij aan: de muziek heeft steeds geklonken! Het verzamelen is doorgegaan, alleen de zin, tijd en energie om erover te schrijven heeft ontbroken. Zowel hier als op de cultuursite 8WEEKLY waar ik voor schrijf.

Vandaag werd ik andermaal getroffen door de schoonheid van dit album van Rufus Wainwright dat in juni 2023 verscheen. Een heel mooie aanleiding om weer eens te gaan schrijven dacht ik toen.
“Folkocracy” is feitelijk een album met een grote verzameling aan samenwerkingen en dat maakt het album heel speciaal. Het heeft als het ware tentakels in vele plekken van mijn muziekcollectie. Laat ik met mijn favoriete samenwerking eerst noemen. Dat is er eentje met Anohni die net ook een heel sterk nieuw album heeft uitgebracht. Wainwright was ooit te gast op het album van Antony & The Johsons “I’m A Bird Now” in het mannelijke leven van Antony Hegarty dit nu als Anohni en vrouw door het leven gaat. Als ik het nummer ‘Going to a Town’ hoor is smelten geblazen.
De samenwerkingen met sterren als John Legend, Susanne Hoffs, Chris Stills, Sheryl Crow, David

Byrne, Van Dyke Parks, Chaka Kahn en Anna McGarrigle zijn allen om te zoenen en dan heb ik nog niet eens alle samenwerkingen genoemd op dit vijftien liedjes tellende album dat ruim een uur klokt.
Naast de in het oor springende samenwerking met Anohni is het zeker die van Chaka Kahn met ‘Cotton Eyed Joe’ die zal opvallen. Als dat liedje klinkt doet het meteen graven in je geheugen wie we nu weer horen met Wainwright.
Alle liedjes op dit heerlijke album zijn covers en met het feest dat Rufus Wainwright ervan maakt door de smakelijke uitvoeringen in samenwerking met veel collega gastmuzikanten is het een heerlijkheid om vaak te draaien. Iedere draaibeurt lijkt het album aan zeggingskracht toe te nemen en omarm je die muzikale kleinood steeds inniger.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.