TOP10 2023 – met twaalf titels


Voor mij was 2023 een ontstuimig jaar met een heerlijke rustige afdronk. Zowel privé als zakelijk gebeurde er ongelooflijk veel. Gelukkig was de muziek nooit ver weg!
Daarom kan ik zeker hier gaan verhalen over mijn ontdekkingen, mijn parels en mijn houvast in de muziek om elke dag te kleuren. In de afgelopen maanden hebben zich zeker favorieten afgetekend, daarbij speelt ook zeker mee hoe vaak ik een album pakte om andermaal te draaien of dat er een liedje in mijn hoofd bleef plakken.


Als we kijken naar mijn nummer één is het zonder meer het afsluitende lied dat zo vast in mijn brein gaat zitten dat ik toch steeds weer wil horen. ‘Excelsior’ is een van onweerstaanbare schoonheid en een oorwurm voor mij. Nu heb ik die band al lang heel hoog zitten, maar dit is van een onwerkelijke schoonheid die ik niet zoveel zie opgepikt worden.

1. Stornoway – Dig The Mountain!

1. Kara Jackson – Why Does the Earth Give Us People to Love?

Voor mijn tweede nummer één Kara Jackson is inmiddels op CD Vrienden (Facebook groep) een schare aan fans opgestaan. Dit album heeft iets bijzonders in zich door de stem van Jackson, maar ook de liedjes die blijven aantrekken en zeker niet vervelen.


2. Peter Gabriel – I/O (2CD Edition)

We moesten heel lang wachten op nieuw werk van Peter Gabriel. “IO” werd in diverse mixen aan ons aangeboden. Kiezen tussen deze is verschrikkelijk lastig, ik draai meestal beiden versies achterelkaar. Vervelen doen de liedjes dus geenszins. De editie met een DVD erbij heb ik laten gaan omdat ik dat toch nooit speel.

3. Anohni and The Johnsons – Back Was a Bridge for You to Cross

Voor de stem van Anohni, zoals hij nu heet, heb ik een zwak. Dit album is wederom een juweel om naar te luisteren. Deze kan net als al zijn plaatjes gerust een paar uur op repeat in de speler.

4. The National – First Two Pages of Frankenstein
4.      - Laugh Track

Twee albums in één jaar uitbrengen en dan ook nog kwaliteit leveren: dat is een kunst. The National heeft mij dit jaar tweemaal geraakt met steeds een geweldig album.

5. Gabriels – Angels & Queens (Deluxe CD)

Gabriels bracht zijn album uit in een volledige (Deluxe) editie en een versie die goedkoper in de markt gezet werd. Wat een onzin is dat toch! Inhoudelijk is het allemaal dik in orde en vooral de stem die raakt in de steeds trefzekere composities!

6. Hozier – Unreal Unearth

Het album van Hozier kreeg dit jaar nauwelijks aandacht door de gezemenlijke pers. Toch is het voor mij een album dat met regelmaat de speler heeft gezien. Eerder werd hij vaak de hemel in geprezen, maar deze keer bleef hij onterecht onder de radar.

7. Rufus Wainwright – Folkocracy

Het enige album waar ik in 2023 een review schreef over mijn blog. Nu een belofte maken dat het dit jaar beter zal gaan om op mijn blog te schrijven schept een verplichting. Laat ik dat maar gewoon in mijn hoofd doen en kijken hoe het gaat lopen in 2024. Het album “Folkocrazy” is overigens nog steeds helemaal geweldig.

8. Natalie Merchant – Keep Your Courage

Door de vakpers is dit album van Natalie Merchant de hemel in geschreven. Dat is terecht en daarom verdient ze een plek in mijn TOP10 van 2023. Ook zo’n album dat steeds in de buurt is blijven liggen van de speler.

9. Jalen Ngonda – Come Around and Love Me

Jong talent op het Soul-vlak met een hoofdletter ja! Jalen Ngonda is een belofte voor de ware soulliefhebbers en daar mag ik mezelf nog altijd toe rekenen.

10. P(aul).J.M. Bond – In Our Time (Book + CD) (gesigneerd 4-12-2023)

P.J.M. Bond heeft met dit boek plus CD een bijzonder album afgeleverd. De pianist, singer-songwriter die af en toe ook gitaar speelt heeft met “In Our Time” teksten van Ernest Hemingway op muziek gezet. Een heel bijzonder project van een tegendraads artiest.
Live vertelt hij het verhaal bij de liedjes en weet zo het publiek te boeien. Het publiek bind hij aan zich door een nieuwsbrief “The Bond Gazette” niet elektronisch, maar via post te zenden. Rond de feestdagen zelfs met een persoonlijk kerstkaartje erbij.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.